Oare ați auzit de efectul Gruen ?
Nu are legatura cu fizica, chimia sau microbiologia celulară.
Vine de la numele lui Victor Gruen, arhitect american născut in Austria, considerat de mulți un fel de părinte al noțiunii de … Mall.
Omul a avut o idee genială pentru comerțul retail, să grupeze mai multe magazine într-un loc, să amenajeze vitrinele mult mai sofisticat decât erau până atunci și să pună pe lângă magazine și alte distracții – de exemplu restaurante. Mallurile erau așezate de obicei la marginile orașelor, iar cumpărătorii, odată ajunși acolo, pe principiul dacă tot am venit până aici … petreceau mult mai mult timp la cumpărături decât ar fi petrecut dacă magazinele ar fi fost distribuite aiurea în oraș. Și desigur…. cumpărau mai mult sau mai corect spus, mai multe tipuri de produse. Primul Mall a aparut astfel în orașelul Edina din Minnesotta în 1952.
Am pomenit de originile Mall-urilor pentru ca acestea au devenit în timp paradisul cumpărăturilor din impuls. Să ridice mâna cine nu a intrat la Mall cu dorința de a cumpăra un cadou pentru o prietenă și a ieșit având în plasă pe lângă cadou și chestii absolut esențiale- gen un nou tip de șampon ori niște șosete cu buline mici, mici, mici, albe dar așa de drăăăăăguțe …
Cumpărăturile impulsive reprezintă un tip de comportament de cumpărare foarte des întâlnit în ziua de azi. Cultura consumului și … cardul de credit ne fac să credem că putem cumpăra fără să ne gândim prea mult. Acest tip de cumpărături sunt legate însă de anxietate și de multe ori de sentimente de nesiguranță sau nemulțumire, iar în timp pot avea efecte negative atât asupra finanțelor personale cât și asupra stării de bine.
Ca să controlam acest tip de comportament de cumpărare, ar trebui să întelegem mecanismul lor de funcționare.
Specialiștii au identificat faptul că persoanele mai sociabile sunt mai predispuse la cumpărături impulsive pentru că bunurile achiziționate le pot conferi o imagine mai bună în ochii altora. Sentimentele de anxietate sau dificultățile în controlul emoțiilor îi determină să reziste mai greu tentațiilor. Cei care cumpăra frecvent pe baza primului impuls se feresc să experimenteze sentimente negative deci ajung să facă diverse cumpărături pur și simplu din dorința de a-si imbunătăți dispozitia, fără a avea în vedere posibilele consecințe -dacă văd ceva … acel ceva trebuie să fie cumpărat.
Un economist celebru – John K Galbraith spunea “o persoană care cumpără produse într-un magazin, este la acel moment puternic conectată cu toate emoțiile sale.”
Statistic s-a observat că pe măsură ce o cultură devine mai individualistă, populația devine mai interesată de acumularea de lucruri și implicit mai preocupată de cumpărături. Suntem mai predispuși la cumpărături atunci când suntem stresați sau când avem impresia câ ceva ne scapă controlului. Suntem mai tentați de cumpărături când suntem în compania pretenilor și mai reținuți dacă petrecem timp în magazine alături de rude.
Întrebarea cheie este, “Ce mă motivează sa cumpăr ?”
Pur și simplu plăcerea de a deține ceva nou
Pentru cei care se confruntă cu acest tip de situații, specialiștii au identificat că anticiparea emoției de a cumpăra ceva, determină un sentiment de plăcere sau bucurie. Sentimentul apare înainte de a cumpăra efectiv ceva, adică un shopper adevărat simte bucurie încă dinainte de a merge la cumpărături.
FOMO – Fear of missing out
Prescurtarea definește un sentiment agravat semnificativ de social media. Frica de a nu fi la curent cu toate, de a nu fi în tendințe.
Cu alte cuvinte, dacă ceva nou a apărut pe rafturi, e musai să am și eu.
Prejudecățile
Ești cool dacă ai haine de la un anumit producător, dacă ai încălțări de la un anume brand celebru ori un anumit model de telefon. Altfel esti nașpa.
Suntem ispitiți de imaginea proiectată de producători, cu ajutorul unor iscusiți specialiști de marketing care vând … emoții.
V-ați întrebat de ce la nicio reclamă a unui produs cosmetic anti aging nu apar decât persoane de 18 -25 de ani? Iar produsele anti-aging le recomandă dermatologii dupa 30 de ani? Pentru că undeva în adâncul inimii ne dorim toți să arătăm bine. E mai ușor de vândut speranța, emoția unei femei – dacă la 35 de ani vei folosi o cremă de un anumit fel vei arăta ca o tipă de 25 de ani.
Așa să fie oare?
Paradoxal – exista riscul să cumperi impulsiv atunci când vrei să faci economii
Ma refer aici la ofertele de tipul 2 + 1 gratis, cumperi 4 și plătești 3 sau altele asemenea. Dacă ai nevoie de de un articol, de 1 produs, nu te lăsa convins de ofertă pentru a te trezi că ai achiziționat mai mult decât îți trebuie.
La fel, nu te lua după procentul de reduceri. Poate ai văzut un articol vestimentar despre care citești că este redus cu 50%. Prețul – varianta redusă este mare, dar … e redus. Musai produsul acela redus sau marca respectivă sunt exact ceea ce iți trebuie? O căutare simplă online te poate ajuta să descoperi ca ceea ce undeva e redus cu 30% și costă 500 de Ron, poate costa 400 de Ron în altă locație … fără vreo reducere.
În ce punct devin cumpărăturile impulsive o problema ?
Dacă traversezi o perioadă în care resursele financiare sunt reduse, ori dacă deja planuri stabilite pentru finanțele tale persoane, cumpărăturile impulsive te pot pune în situații dificile.
Eu le consider obstacole în construirea unor obiceiuri sănătoase dar partea bună este că obstacolele se pot depăși.
Cum evităm cumpărăturile impulsive
- Așteaptă 30 de zile înainte de a cumpăra ceva.
Nu mă refer aici la alimente sau plata facturilor. O piesă vestimentară sau un gadget hi-tech nu sunt necesare, musai atunci pe loc. Știi că vrei ceva? Atunci analizează cea mai bună ofertă, vezi dacă poți face altfel ceea ce ar trebui să facă de exemplu un nou aparat electrocasnic. Dacă peste o lună te macină încă dorința de a avea acel obiect, folosește timpul până atunci pentru a găsi cea mai buna ofertă.
- Evită zonele de shopping.
Dacă locul de întâlnire cu prietenele este într-o cafenea la Mall … poate e timpul să schimbați locația. Nu folosi Mall-ul ca pe un loc unde să alungi plictiseala. Sunt alte metode mult mai faine și mult mai … prietenoase cu bugetul.
- Caută alte surse de bucurie
Înlocuiește o sesiune de cumpărături cu altceva, o plimbare, o discuție cu cineva drag, orice altceva caré îți aduce bucurie dar nu îți atacă finanțele.
- Dezabonează-te de la newsletterele magazinelor online.
Nu o sa te mai tenteze, de câte ori deschizi inboxul, să vezi ce e azi cu reducere de 30%.
Pe Google, caută mai rar articole de cumpărat, altfel, orice site deschizi, vei vedea reclame la ceva ce tocmai ai cautat. Magie curată cum funcționează Google ads. Dacă nu mă crezi, caută pe Google de două sau trei ori același articol – de exemplu jucării pentru căței. Peste o oră deschide orice pagină online –Ziarul Financiar dacă vrei, iar în Google ads vei avea … jucării pentru căței.
- Fii mai zgârcit(ă) cu cardul de credit.
Eu de exemplu nu țin vreun card în portofel. Cardul este într-un etui separat. Știu ce sume am cash, am în minte limita de cheltuieli pentru principalele categorii ale bugetului și … în timp ce fac socoteli în minte, tentația de a cumpăra ceva… se cam reduce.
- Încearcă să analizezi ce simți atunci când vrei musai să cumperi ceva.
Ce ai simțit data trecută când ai cumpărat ceva din impuls? Era ceva necesar?
Ti-a folosit? Ți-a adus bucurie?
Sau ai cumpărat ceva și ți-a părut rău după aceea?
Ar merita să repeți experiența regretului?
- Amintește-ți ce obiective financiare ai
Vrei să îți controlezi mai bine banii? Economisești pentru o experiență pe care ți-o dorești – un curs, un concediu? Vrei sa iți reduci datoriile sau să ai o sumă pentru urgențe?
Atunci cumpărăturile impulsive ar trebui să le lași deoparte.
Dacă ai obiective, atunci reamintește-ți de ce sunt importante pentru tine. Pune în balanță avantajele și dezavantajele unor cumpărături impulsive versus obiective pe termen mai lung.
Puterea de a pune la loc pe raft ceva ce nu iți chiar trebuie, sau de a părăsi magazinul online vine în timp.
Te vei ajuta însă pe tine în gestionarea mai bună a banilor și te vei transforma într-un cumpărător mai isteț și mai conștient pe ce dă banii.