Am tot citit despre obiceiul de a ne compara unii cu alții.
Americanii dragii de ei, au o expresie care s-a transformat la un moment dat și in film – Keeping up with the Jonesses. În traducere liberă înseamnă să ții pasul cu vecinii.
Grea misiune e asta, pentru că mereu se va găsi cineva între vecini, neamuri, prieteni sau cunoștințe, care să fie mai … cumva decât mine sau decât tine. Ne comparăm în permanență cu alții locuința, aspectul fizic, mașina, vacanțele, realizările profesionale si personale iar social media amplifică asta în cel mai agresiv mod cu putință.
Zuckerberg sau Facebook nu au fost primii să ne îmbie la asta și să genereze adevărate furtuni în mass media despre manipulare, comparații nefericite și altele asemenea .
Încă din secolul trecut, un psiholog american, Leon Festinger a descoperit ca noi, ca ființe sociale ne comparăm cu alții. El a definit noțiunea de Social Comparison, care spune că noi stabilim cât valorăm comparându-ne mereu opiniile și abilitățile cu ale altora.
Mai multe despre acest psiholog găsești AICI
Ce e clar este că și în ziua de azi, dacă vrem să evaluăm propria imagine fizică, suntem tentați să ne comparăm cu un fotomodel de pe coperta unei reviste sau cu vreo influenceriță de pe Instagram. Dacă vrem să ne evaluăm reușitele financiare suntem tentați să ne comparăm realizările cu cele ale vecinilor sau prietenilor. Social media doar accentuează o schemă de comportament pe care mulți dintre noi o avem din familie sau care s-a format pe parcursul dezvoltării modului nostru de gândire.
Ce nu e ok în asta ?
Pai nu e chiar realist să ne luăm după social media – adică locul acela unde toată lumea e fericită.
Postăm doar imagini din vacanțe exotice, ca doar n-om pune poze de când a fost instalatorul la desfundat chiuveta din bucătărie. Poze cu prăjitura facută perfect, nu checul cu mere care a făcut implozie și nu s-a putut mânca. Poze cu ținute perfecte, chipuri trecute prin filtre care să netească pungi sub ochi sau niscaiva cearcăne, că doar nu un prim plan cu un coș mare cât o zi de post care dacă mai crește puțin îi fac buletin.
E social media dragilor, nu social reality.
Am privit multă vreme cu jind la pozele perfecte ale unor amici, imagini în care zâmbeau fericiți din orașe pe care și eu aș fi vrut tare mult să le văd, la petreceri elegante sau drumeții pe creste de munte. Mereu frumoși, mereu imbrățișați. Până într-o zi când am aflat cu stupoare că divorțaseră, după multe discuții care s-au lăsat cu certificat medico-legal. Măi să fie, asta nu se văzuse în poze, deci imaginea mea despre ei nu era … cea corectă, nu era completă?
Și eu care mă melancolizam uitându-mă la pozele perfecte….
Nu sunt singura … melancolică, psihologiii au identificat un procent mai mare al depresiilor în rândul celor care folosesc excesiv social media și o creștere a consumului determinat tot de folosirea social media.
Studiul despre influența social media îl găsiți AICI
Au mai definit psihologiii un termen – conspicuous consumption, pe care l-aș întelege ca un consum pentru a evidenția ceva, observând totodată că 41% din veniturile millennials în America se folosesc pentru cumpărături discreționare, din dorința de a afișa un stil de viață luxos . Ei pun asta pe seama presiunii de a se încadra într-un anumit tipar și din dorința de “outdo each other”.
De ce? Pentru că toți cădem la un moment dat în capcana de a ne judeca pe noi în raport cu imaginea cosmetizată pe care o afișează alții, cu partea frumoasă a vieții celor din jur – ignorând ceva evident – Imaginea reflectă doar ….o parte.
Ne-am prins că e o problemă. Ce soluții avem ?
Cum evităm să ne comparăm cu alții, cum ne concentrăm pe a deveni cea mai bună variantă a noastră, mai buni azi decât ieri ?
Ne bucurăm de fiecare realizare pe care o avem
Hai să facem împreună un exercițiu, acela de a vedea în fiecare zi ceva ce avem, nu ceva ce ne lipsește.
Poate am terminat azi un raport care a iesit mai bine sau l-am finalizat mai repede decât cel de săptămâna trecută. Poate am facut mai mult cu 50 de flotari ca săptămâna trecută, ori nu am mai fript ciorba (ultimul exemplu îmi sună mie). Oricare ar fi domeniul din viața fiecăruia dintre noi în care mai avem de lucru, hai să ne bucurăm de fiecare victorie pe care o observăm.
Lucrezi la o gestionare mai bună a finanțelor? Atunci bucură-te ca ai evitat să cheltui o sumă pe ceva ce nu iți era necesar sau că ai achitat mai repede o datorie.
Puterea de a schimba ce nu iți place ori de a accepta ce nu poți să schimbi este la tine. La fel și întelepciunea de a face diferenta între cele doua de mai sus.
Succesul nu e fasole, nu il va consuma cineva pe tot, nu se termină la fundul unui sac
Ai un prieten care a urcat pe Kilimanjaro dar tu anul asta nu ai ajuns pe Negoiu. Bucură-te pentru el, nu te-a privat de Kilimanjaro, Kilimanjaro te așteaptă și la anul.
Învață din succesul altora.
Să rămânem tot pe Kilimanjaro, dacă tot am urcat până acolo … Vezi ce și cum a făcut amicul tău să ajungă acolo, poate te inspiră ceva. Dacă poți să aplici ceva din experiența altora- go for it.
Nu crede tot ce vezi
Aici tot la amicii mei iubitori in poze din exemplul de mai sus îmi fuge mintea. Oameni faini de altfel dar preocupați să proiecteze o imagine care nu era una reală. Nu îi judec doar că de atunci chiar m-am educat să nu mai cred ce văd pe rețelele sociale.
Concentrează-te pe ceea ce contează cu adevărat pentru tine.
Ai vazut o prietenă cu o rochie uau. E o rochie scumpă ca naiba dar are acum 10% reducere iar imprimeul nu e chiar la fel, să nu se salute rochiile pe stradă când vă vedeți voi. Iți trebuie rochia aceea sau doar ți-o dorești ? Ai acum în plan să aduni bani pentru concediu. Ce crezi că iți vei aminti peste 5 ani ? Un concediu fain de anul asta sau o anume rochie din dulap ?
Fii realist
E foarte probabil să fie mereu cineva mai bogat decât tine. Asta desigur nu i se aplica lui Jeff Bezos dar nu cred că citește el blogul. Și mereu o sa fie una sau unul mai slim și mai fit și cu metabolismul mai harnic și cu pătrățele mai bine definite pe burtă. Dar dacă ai sănătate, pe cei dragi alturi de tine, două mâini, minte ascuțită și dorința de a face ceva, o sa faci și tu, pe rând tot ce ți-ai propus. Si despre asta e vorba.
Așa ca ….dragă Zuckerberg… mai lasa-ne…